Beskatningsgrundlaget for fri bolig kan nemt variere med over 5.000 kr. om måneden for medarbejdere i samme virksomhed– også når boligerne er helt ens
07-06-2010
Med et bindende svar fra Skatterådet vil der fremover kunne ske en markant forskelsbehandling af medarbejdere, der som en del af deres lønpakke har en fri bolig stillet til rådighed af arbejdsgiveren. Hvis boligen lejes via tredjemand, vil beskatningsgrundlaget i en del tilfælde blive op mod tredoblet.
Skatterådgiver Anders Zitawi fra Deloitte betegner i lyset af den markante skærpelse af praksis afgørelsen som tvivlsom.
- Den nye praksis betyder, at der nemt kan blive en forskel i beskatningsgrundlaget på over 5.000 kr. for to medarbejdere i samme virksomhed, som har helt ens lejligheder betalt af arbejdsgiveren. Vi ved ikke præcis, hvor mange det vil ramme, men det vil formentlig være flere tusinde, siger han.
”fortsætter…”
Hidtil har SKAT anvendt faste satser, der tog udgangspunkt i lejlighedens størrelse og beliggenhed. Dette har til dato været SKATs opfattelse af markedslejen. Hvis arbejdsgiveren har stillet bolig til rådighed, og medarbejderen har betalt en leje, som lå under denne sats, blev medarbejderen beskattet af differencen. Beskatningsgrundlaget har dog aldrig kunnet være højere end satserne.
Den praksis er tilsyneladende nu ændret med et bindende svar fra Skatterådet, som er offentliggjort 17. maj 2010. Hvis man kan identificere en markedsleje – f.eks. hvis arbejdsgiveren lejer lejligheden fra tredjemand og stiller den til rådighed for medarbejderen, skal man tage udgangspunkt i markedslejen. Også når denne er højere end de faste satser.
For en lejlighed på 95 kvm. i København vil man ifølge SKAT’s faste satser skulle beskattes af 3.368 kr om måneden. Det er den sats, som skal benyttes, hvis arbejdsgiveren ejer en lejlighed, som man stiller til rådighed for en medarbejder.
- Det er ikke urealistisk, at en lejlighed i den størrelse vil koste 10.000 kr. om måneden i husleje, hvis arbejdsgiveren skal leje den gennem tredjemand. Hvis virksomheden ejer én lejlighed og lejer én helt tilsvarende, kan du altså have to ansatte i samme virksomhed, som får helt ens lejligheden stillet til rådighed, hvor den ene beskattes af 3.368 kr. om måneden, mens den anden beskattes af 10.000 kr. om måneden, siger Anders Zitawi.
Han mener, der kan sættes flere spørgsmålstegn ved afgørelsen:
- Afgørelsen er et klart brud på den almindelige forvaltningsretlige lighedsgrundsætning om, at der ikke må ske usaglig forskelsbehandling. Samtidig blander man reelt tingene sammen, man henviser til et gammelt cirkulære, der helt specifikt vedrører beskatningen af hovedaktionærer og direktører, selv om man i konklusionen ikke skelner mellem almindelige medarbejdere og direktører eller hovedaktionærer, siger Anders Zitawi fra Deloitte.
tøtte
Danmarks største udbyder af entreprenørmateriel, teleskoplæssere og kraner
Stærkt sortiment til tætning, dæmpning og beskyttelse
Udlejning af containere til opbevaring og flytning
Fra Typehus til Drømme Villa
Nedbrydning og Miljøsanering
Køb VVS online - Fri fragt ved køb over Kr. 599,-
Tilbyder ByggepladsService og HåndværkerRengøring
Tysk kvalitets siden 1860!
Lad os gøre det sammen
Nedbrydning miljøsanering diamantskæring/boring
Det skal ikke kunne betale sig smide affald eller dumpe forurenet jord i Regeringen hæver straffen for miljøkriminalitet
Boligminister Jacob Mark (SF) oplyser i et svar til Mads Fug lede (DD), at reglerne for opførelse af sekundære bygninger – eksempelvis skure og annekser - skal være nemme at forstå og anvende i praksis
Afgørelse fra Skatterådet slår fast, at arbejdslønnen til udskiftning af en træterrasse kan trækkes fra som servicefradrag. Det kan skabe ekstra aktivitet for de mindre virksomheder inden for tømrer- og anlægsarbejde
Nyt notat afslører et nybrud på boligmarkedet: 100.000 seniorer forventer nu at flytte. Det skaber et vindue for at løse boligmanglen for børnefamilier og presset på kommunernes velfærd. PFA har øremærket 2,5 mia. kr. til afprøvede boligmodeller