Ny analyse sætter fokus på de GDS-elskende østrigere og deres byggemarkeder.
30-07-2004
Østrigerne er vilde med byggemarkeder og havecentre. Det er det europæiske land, der har de fleste byggemarkeder pr. indbygger og de otte millioner østrigere køber for ca. 30 mia. kroner i hobby- og byggemarkederne. Østrigerne er nemlig ivrige ’gør det selv’-folk og imponerende nok bliver flere og flere af østrigerne bidt af GDS-dillen.
De fleste østrigske byggemarkeder har en haveafdeling og i øjeblikket er det især det grønne marked, der er i vækst blandt østrigerne. Da østrigerne samtidig elsker at gå ned i butikken og handle frem for at shoppe online er der derfor 20 nye havecentre under etablering eller på tegnebrættet, som sammen med de forvejen 600 havecentre (heraf er de 500 kombinerede byggemarked/havecenter.) har 2,4 millioner husstande som potentielle haveinteresserede kunder.
Men det er ikke kun inden for egne grænser at de østrigske byggemarkeder stortrives. De østrigske kæder ekspanderer nemlig flittigt ind i de nye europæiske lande, som f.eks. BauMax-kæden der har opbygget et stort filialnet i de central- og østeuropæiske lande.
Disse og mange flere detaljerede oplysninger kan læses i en analyse om det østrigske marked for byggemarkeder og havecentre udarbejdet af den danske ambassade i Østrig. Der er bl.a. en komplet oversigt over aktørerne på markedet, profiler af kæder og indkøbssammenslutninger, om trends i byggemarkederne mv. i den 72 sider lange analyse, som kan bestilles hos Danmarks Eksportråd.
- mir
Læs det nyeste om vinduer. Udgives i samarbejde med VinduesIndustrien
Markedsledende i afvandingsteknik
Læs september 2023 udgaven her
Læs november 2023 udgaven her
Arbejdsbelysning til professionelle håndværkere
Mange fagfolk har reageret på omtalen af smuldrende mørtelfuger - flere bud på, hvad der kan gøres for at rette op på problemet
Altiflex har pr. 4. juni 2025 ansat Bjørn Baunbæk som ny administrerende direktør.
BygTek.dk bringer her et udpluk af de i Statstidende registrerede konkurser i byggebranchen de seneste uger
En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken